h1

A folyadékpótlásról egy külön könyvet lehetne írni, de mi most összeszedtük nektek a legfontosabb tudnivalókat.

A folyadék, mint víz, élettani szerepe igen jelentős hiszen a tápanyagok oldó anyagaként szolgál, felszívódásukat segíti, továbbá ugyancsak jelentős szerepet tölt be a testhőmérsékletünk szabályozásában.

Mivel egy átlag sportoló testtömegének 60-70%-a víz ebből következik, hogy a folyadékpótlás nagyon fontos, főleg a sportoláskor, ennek ellenére a sportolók jelentős része ezt elhanyagolja. Pedig nagyon oda kell figyelnünk a napi vagy a sportolás közbeni ml/órában szükséges folyadék mennyiségének bevitelére.

Mik lehetnek a folyadékhiány elsődleges tünetei?

  • Szomjúságérzet ami folyadékfogyasztásra ösztönöz,
  • Romlik a testünk hőleadása és elkezd „túlhevülni”,
  • Fejfájás, fáradságérzet, teljesítménycsökkenés, Görcsök kialakulása,
  • Sötétebb vizelet, ami kissé ammónia szagú,

De hogyan veszíthetjük el a folyadékot a szervezetünkből?

  • Vizet veszítünk a vizelet kiválasztással, széklettel, légzéssel, és legfőképpen verejtékezéssel.
  • Már csak a kilégzéssel is kb. 500ml/nap lehet!

Egy inaktív átlagember folyadékigénye már 20Co-nál is kb. 2liter/nap, 30Co-nál már 3liter/nap.

Ugyanez egy sportoló esetében már jelentősen megnövekszik, mivel a mozgás hatására keletkezett hőmérséklet szabályozására a test jelentős verejtékezésbe kezd, amivel ez az érték akár a sokszorosára nőhet.

Az alábbi táblázatban látható, hogy 3 különbözően verejtékező sportoló különböző hőmérsékleti viszonyok mellett mennyi folyadékot veszít el.

h4

A táblázat elég ijesztőnek tűnhet elsőre, igaz ezek az adatok csak becsült értékek és 90perc feletti sportolásra vonatkozik, de ebből is látszik, hogy a folyadék pótlása rendkívül fontos a sportló számára.

Mint tudjuk a versenyek és edzéseink javarészt 20-30Co között zajlik, így joggal kérdezhetjük: „Képesek vagyunk meginni 1-1,5 litert óránként?” A válaszom: „Talán!” de inkább hajlanék egy bizonytalan „Nem!”-re.

Egy sportoló átlagosan óránként egy 750ml-el kulacs folyadékot iszik meg, ami a fenti táblázatból kiindulva sok esetben jóval alatta van az szükséges mennyiségnek. Erre megoldás lehet a sűrű de kis adagban bevitt folyadék, ami kb.: 10percenként 100-200ml

Fontos, hogy fentiekből kiindulva mindig „deficitben” leszünk a folyadékbevitel és elvesztése terén, így már az edzés, de főleg a verseny előtt oda kell figyelni a folyadékháztartásunkra.

Sokszor tapasztalható, hogy a sportoló míg a rajtpisztoly el nem dördül órákat áll a tűző napon és semmilyen folyadékot nem vesz magához. Ez olyan, mint járó motorral órákat álló autóval, hosszú útra indulni. Tessék egy kulacsot megtölteni és a rajtig folyamatosan inni, inni, inni!

Elég-e nekem a folyadékpótlásra a víz?

NEM! Azaz 60 percig igen, elég a folyadékpótlásra a víz!

De nagy melegben SOHA nem hidratálunk csak vízzel! Az tartsuk meg a mosakodásra!

Például az 5km-es futótávon (15-35perc) még nem fontos a verseny közbeni folyadékbevitel de egy 10km-es távon (30-70perc) már indokolt. Ilyenkor pár korty menet közben a frissítőasztalról sosem árt. Persze ehhez nagyon fontos a rajtig a megfelelő hidratáltság fenntartása!  

De, térjünk vissza, hogy miért nem elég a csak víz? Fontos megjegyezni, hogy hosszútávon a túlzó csak „víz” bevitel önmagában kevés, és akár ártalmas is lehet. Egy sportoló nem csak vizet veszít el a különböző folyadékveszteséggel, hanem fontos ásványi anyagokat is, többek között nagy mennyiségű nátriumot (só).

Ennek pótlása különösen fontos, hiszen a szervezet folyadékháztartásának szabályozásában és legfőképpen az ideg- és izomműködésben tölt be lényeges szerepet.

99%-ban a folyadékhiány és a nátrium ásványi anyagnak az elvesztése okozza az izomgörcsöt és nem a magnézium!

Mi történik, ha csak vizet iszom?

Egyszerűen a túlzó vízfogyasztással a vérben alacsony lesz a nátrium koncentrációja azaz „felhígul”. 

Ezt úgy hívják „hiponatrémia”! Eleinte a koncentráció lassan esik, a tünetek általában kevésbé súlyosak és nem lépnek fel addig, míg a koncentráció nem válik vészesen alacsonnyá. Itt viszont már felgyorsulnak az tünetek: levertség, zavartság, izomrángások, izomgörcsök jelentkeznek.

Az extrém meleg környezetben a legnagyobb az esélye a kialakulásának, és a legveszélyeztetettebek a lassabb sportolók

Rendben, de akkor mit igyak és mennyi Nátriumra és magnéziumra van szükségem?

Egyszerű, olyan sportitalokat, amiben megtalálhatóak a szükséges elektrolitok összesége azaz ásványi anyagok.

Persze ez most egy eléggé lerázós válasz volt! A lényeg, hogy az adott sportital tartalmazzon normál esetben kb.: 200-400mg/adagot, de extrém melegben ez elérheti a 500-600mg-ot is.

Magnéziumra sportolás közben nincs szükség mivel izzadással kevés magnéziumot veszítesz így a pótlása preventív jelleggel van.

A High5 ZERO elektrolit pezsgőtabletta tartalmazz az összes fontos ásványi anyagot, amit a sportolással elveszítesz benne a nátriumot és a magnéziumot.

Extrém melegben duplán is használhatod, így megnöveled az ásványi anyagot a sportitalban ez már 480mg nátriumot jelent és így garantáltan elkerülheted a görcsöket!

Teljesen natúr, nem tartalmaz színezéket, ízfokozót, tartósítószert!

A nevében a ZERO annyit jelent, hogy nem tartalmaz szénhidrátot, tehát ha csak elektrolit pótlásra akarod használni akkor ez a te terméked. Csak dobj egy tablettát a kulacsodba és maradj hidratált egész nap anélkül, hogy extra kalóriát vinnél be a szervezetbe. De ezenkívül még sok mindenre kitűnően használható: Lássuk:

  • Energia gélek mellé kíválóan használható!
  • A hétköznapokban, a nagy melegben, ha az udvaron kertészkedsz vagy csak ide-oda sétálgatsz a városban, kiránduláson, de akár napozhatsz is a strandon, csak dobj egy ZERO-t a 1,5literes ásványvizes palackba és máris kész a tuti frissítőd. Kellemes íz, zero kalória, és minden szükséges elektrolit a palackban.
  • Edzőteremben, amikor csak 45-60 percet mozgunk, de fokozott a verejtékezés, akkor a legjobb a ZERO! 2 legyet egycsapásra! Fogyunk, mert nincs benne kalória, és megfelelően hidratálunk! Így bírni fogod a végét is!
  • Hideg téli napokon nincs otthon vagy az irodában forró tea? Semmi gond, ha van nálad egy ZERO. Melegíts vizet egy csészében és dobj bele egy ZERO-t 1 perc és kész, egy kellően intenzív ízvilágú forró ital.

Most Duplán megéri!!!

ZERO 1+1 Akció a Bükk Maratonon! Ha veszel egy ZERO Sports 20db-os pezsgőtablettát akkor AJÁNDÁKBA adunk még egyet!

h3